středa 10. září 2014

Nejjednodušší švestkový koláč / Gurmet

Receptů na švestkové koláče není nikdy dost. A tak, když jsem v zářijovém Gurmetu viděla recept na "nejjednodušší švestkový koláč" a záhy na facebooku lavinu fotek koláčů upečených podle tohoto receptu, nemohla jsem zůstat pozadu.

Abych to zkrátila, koláč je opravdu rychlý a jednoduchý, možná i nejjednodušší, jak říká jeho název. Přiznám se, že málokdy dodržuji recepty do puntíku. Vždycky mám tendenci tu a tam něco poupravit nebo vylepšit a i tentokrát jsem měla v plánu koláč vylepšit skořicovým cukrem, který na švestky prostě patří. Leč v zápalu boje zůstal pytlík s výše zmíněným cukrem na stole ležet nedotčen a všimla jsem si ho, až když koláč trůnil v troubě. Tudíž zcela netypicky a neúmyslně jsem recept dodržela přesně. 

No dobře, úplně přesně ne. Udělala jsem víc drobenky. Na švestkovém koláči jí musí být hoooodně. S tím budou určitě drobenkoholici mezi vámi souhlasit a s ostatními se klidně pohádám. Když na to přijde, stačilo by mi ovoce a drobenka. No a to už by byl crumble a tudíž i jiný recept (taky na něj dojde). 

Recept byl tedy z větší části dodržen, co jsem ale nevychytala, byla velikost formy. Ta moje má totiž o špetku menší průměr, nad čímž jsem lehkomyslně mávla rukou. A to jsem neměla dělat. Když jsem pak skrze dvířka trouby pozorovala, jak těsto optimisticky šplhá vzhůru, bylo mi jasné, že místo koláče vytáhnu z trouby bublaninu. A taky že jo.

Nicméně o recept se tu s vámi podělím a doporučuji použít opravdu 25 nebo 26 cm koláčovou nebo dortovou formu. S nižší vrstvou těsta bude poměr mezi těstem a ovocem tak akorát. A když na rozdíl ode mě nezapomenete, posypte švestky skořicovým cukrem. Nebudete litovat.


Nejjednodušší švestkový koláč

V mém podání spíš švestková bublanina, nevyplácí se podcenit velikost formy a optimismus těsta s horolezeckými ambicemi ...

švestkový koláč


zdroj: Gurmet září 2014, str. 58
průměr 25 cm

Ingredience:

/těsto/
220 g bílého jogurtu
270 g polohrubé mouky
140 g třtinového cukru
2 vejce
1/2 sáčku prášku do pečiva

/drobenka - množství z původního receptu, já jsem dala od všeho o krapet víc/
45 g hrubé mouky
15 g třtinového cukru
20 g studeného másla
20 g plátků mandlí

/dále/
cca 20 švestek, omytých, rozpůlených
máslo a hrubá mouka na vysypání formy

Postup:

Troubu předehřejeme na 180 stupňů (já pekla na 160 stupňů horkovzduch).

V míse smícháme jogurt, cukr, vejce a postupně vmícháme mouku smíchanou s práškem do pečiva. Mícháme jen do spojení všech ingrediencí. Těsto nalijeme do máslem vymazané a hrubou moukou vysypané koláčové formy a naskládáme na něj půlky švestek řezem nahoru.

Z másla, cukru, mouky a mandlí připravíme drobenku a hustě jí posypeme celý koláč.

Pečeme dozlatova zhruba 50 minut.

švestkový koláč

 Ať se povede!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...