úterý 23. února 2016

Bláznivý dort - bez vajec, másla i mléka

Mám ráda recepty s příběhem. Některé takové příběhy jsou známé po celém světě - třeba že dort Pavlova vznikl v Austrálii pro ruskou primabalerínu, že obrácený koláč tarte tatin spatřil světlo světa díky roztržitosti své francouzské autorky, nebo že oblíbené brownies byly vlastně také takovým kuchařským omylem, za který je dnes většina z nás hodně, hodně ráda.

Jiné recepty se pojí s příběhy neznámými, osobními. Jedním z nich je i Crazy Cake - dort bez vajec, másla i mléka, který na mne nedávno vykoukl na facebooku. Například Mary ze Sweet Little Bluebird se na svém blogu svěřuje, že díky tomuto desítky let starému receptu, který má původ až v době velké hospodářské krize, mohla její alergická dcera konečně ochutnat svůj narozeninový dort. Dojemné.

Ačkoli žádnou potravinovou alergií naštěstí nikdo z mých blízkých netrpí, recept na bláznivý dort ve mně probudil zvědavost, která hlodala tak dlouho, až jsem se rozhodla ho vyzkoušet. Vybrala jsem si vanilkovou variantu. 

Upřímně řečeno jsem byla spíš skeptická, jelikož můj jediný předchozí pokus o pečení bez vajec dopadl mírně řečeno neslavně. Trochu jsem čekala, že z trouby vytáhnu nanejvýš gumovou placku. Výsledek mě ale příjemně překvapil. Korpus je sice hutnější, než jsem zvyklá, ale ne gumový. Chuťově je překvapivě dobrý, s čokoládou a jahodami ještě lepší :)

Ačkoli u mě stále vyhrává nadýchaný žluťoučký piškot, dovedu si představit, že se k bláznivému dortu ještě vrátím. Na blogu Sweet Little Bluebird je konec konců ještě spousta jeho variant k vyzkoušení - čokoládový, mrkvový, kořeněný, kávový, citronový ...

A poznámka pro celiaky - prý funguje i z bezlepkové mouky!


Bláznivý dort - bez vajec, másla i mléka

Překvapivě dobrý korpus voní po vanilce a jistě zachutná nejen alergikům.

crazy cake



forma 20 x 20 cm
upraveno pro hrnek 250 ml (měřím cca 2 cm pod okraj) 

Ingredience

/korpus/
1 a 2/3 hrnku hladké mouky 
3/4 hrnku cukru krupice
1 vrchovatější lžička jedlé sody
špetka šoli
1,5 lžičky octa
1,5 lžičky vanilkového extraktu
6 lžic oleje
1 hrnek vody

Dort jsem doplnila svým oblíbeným krémem a polevou, které ale na rozdíl od korpusu pro některé alergiky vhodné nejsou:

/krém/ 
250 g polotučného tvarohu
2 vanilkové cukry
1 lžíce moučkového cukru (dle chuti)
100 ml šlehačky

/čokoládová poleva/
50 g mléčných + 30 g hořkých čokoládových čoček nebo nalámané čokolády
80 ml šlehačky

Postup

Těsto lze smíchat přímo ve formě na pečení a ušetřit si mytí mísy navíc, což je další výhodou tohoto receptu, nicméně já jsem kvůli úhlednosti (vysoká pravděpodobnost upatlaných stěn formy a následného připalování) zvolila přípravu těsta zvlášť.

Smícháme všechny suché ingredience - mouku, cukr, sodu a sůl. Do směsi uděláme dva malé a jeden větší důlek. Do malých dáme vanilku a ocet, do velkého olej. Nakonec vše zalijeme vodou a dobře promícháme.

Jestli mají ty důlky nějaký praktický důvod nevím (spekuluje se, že hrají roli v chemické reakci octa se sodou). Ale líbí se mi, že jsou už desítky let součástí rituálu přípravy tohoto moučníku, tak proč to měnit.

Pečící formu vystříkáme olejem ve spreji (případně lze klasicky vymazat a vysypat) a nalijeme do ní těsto.

Pečeme v troubě předehřáté na 150 stupňů 35 minut (propečení zkoušíme špejlí - když je po vytažení z těsta čistá a bez nalepených drobků, je hotovo). 


crazy cake - how to

Hotový korpus necháme ve formě částečně vychladnout, poté ho vyklopíme a přendáme na mřížku. 

Na polevu přivedeme šlehačku těsně k varu a přelijeme jí čokoládové čočky/nalámanou čokoládu. Po několika minutách rozmícháme metličkou do hladka a za občasného promíchání necháme při pokojové teplotě trochu zhoustnout (v lednici to půjde rychleji, ale je třeba směs hlídat, aby zůstala tekutá). 

Na krém dáme všechny ingredience do vyšší mísy a vyšleháme šlehačem. Vznikne řidší krém, který se výborně hodí do pohárů, ale poslouží i k pomazání moučníku.

Po vychladnutí nakrájíme na jednotlivé porce, které zdobíme krémem, jahodami a čokoládovou polevou. 

Ze stejných ingrediencí můžete připravit i výborné poháry. Stačí korpus pokrájet na malé kousky a vrstvit do sklenic střídavě s krémem, jahodami a čokoládou:


crazy cake + sundae


Ať se podaří!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...