středa 23. dubna 2014

Banánový chia pudink

Ve světě blogů o jídle funguje lavinový efekt. Někdo přijde se zajímavým receptem, nezvyklou ingrediencí nebo postupem, v tu ránu se toho ujmou další bloggeři a zkouší, vylepšují, hodnotí. Pak kamkoliv kliknete narážíte na Oreo cheesecaky, efektní skořicové či nutelové pletence (beautiful breads) a v neposlední řadě také na chia semínka. 

Zatímco přeslazeným Oreo sušenkám jsem zatím na chuť nepřišla a v případě zaplétaných moučníků z kynutého těsta s úžasnou skořicovou náplní jsem předběhla dobu a několik jsem už vyzkoušela, chia semínka jsou pro mě novinkou. Tak dlouho na mě s tvrdohlavou pravidelností vykukovala ze všech koutů webu s kukučem štěňátka z pořadu "Chcete mě?", až jsem neodolala a pytlík toho aztéckého zázraku si pořídila.

Zprvu mírně pesimistická a s obavou, že zmíněná semínka se stanou dalšími v řadě zdravého zrní trpělivě a většinou marně čekajícího na svou šanci či spíše datum expirace v rohu spíže, jsem si připomněla moudra načtená z internetu: chia semínka obsahují 5x více vápníku než cisterna mléka, 2x více železa než lešení před naším panelákem, 3x více proteinu než maso plemenného býka, 2x více draslíku než velkoobchodní zásilka banánů z Kolumbie, 6x více Omega-3 nenasycených mastných kyselin než lán sóji a antioxidantů tolik, že se nevejdou do náruče. Zkrátka zhmotnělé zdraví. Zázrak.

Ale vážně - opravdu mě překvapilo, kolik zdraví prospěšných látek tahle malá semínka obsahují a říkám si, proč jsem o nich tedy nečetla nebo neslyšela dříve (no asi proto, že i přes nesčetné pokusy se u mě pořád zdravý životní styl jaksi nezabydlel). Řadí se mezi takzvané superpotraviny, tedy potraviny, které obsahují velké množství koncentrovaných pro zdraví prospěšných látek. Patří sem např. rakytník, borůvky, semínka goji, konopná semínka, sladké brambory a mnoho dalších méně známých i vlastně úplně obyčejných a běžných potravin.

Všechny potřebné informace o chia semínkách neboli šalvěji španělské jsem našla pěkně na jednom místě na www.chia-seminka.cz. Vápník, draslík, Omega-3, železo, antioxidanty, minerály, vláknina a spousta dalších důležitých látek se skrývá v nenápadných semínkách bez chuti, které na sebe vážou vodu a dají se přidat kamkoli od obyčejné vody přes mléko a jogurty až po polévky, pečivo i dezerty. Velké plus u mě mají i proto, že jsou vhodné i pro malé děti (samozřejmě s mírou). Konec reklamy :)

Zdravá nebo ne, zázračná nebo obyčejná, úplně nejdřív mě chia semínka zaujala vzhledem na fotce u receptu na chia pudink. Nebyl to tedy zase až takový life-changing moment, že bych si teď vzpomněla, která fotka přesně to byla a kde, ale byl dost silný na to, aby mi začalo vrtat hlavou, jakou má asi takový efektně kropenatý pudink ze semínek konzistenci (opravdu jako pudink nebo nás zase někdo mate názvem?) a jak asi chutná. Přičtěme si chvalozpěvy na zázračné vlastnosti semínek a hned tu máme důvod investovat do ne úplně levného sáčku "zrní".

Mimochodem, zjistila jsem, že objevuji Ameriku se značným zpožděním, jelikož různé variace na chia pudink i jiné využití semínek kolují po internetu už roky. No co, pár se nás probudilo až teď a díky tomu teď slavnostně představuji recept na:

Banánový chia pudink

Spoiler Alert! 
Je to opravdu dobrota. Dokonce taková, že si pomlaskávali i pan ježíš-co-to-zase-je a slečna to-snad-nemyslíš-vážně-že-mam-tohle-jíst. Takže pokud vám nevadí lovit ještě půl dne v zubech sem tam nějaké to semínko, jděte do toho. Je to snadné, je to zdravé, je to dobré a je to krásné. Co víc si můžeme přát, že?


Základem pro chia pudink je mléčný koktejl dle vaší chuti. Použijete oblíbené ovoce a mléko kravské, sojové, mandlové, rýžové, prostě jakékoli.
Podle chuti osladíte, rozmixujete a promícháte s chia semínky. Pak už jen stačí nechat semínka pár hodin pracovat, sem tam promíchat a je hotovo. Brnkačka.

A ano, název "pudink" je na místě. Pokud správně vychytáte poměr tekutiny a semínek, vznikne vám opravdu směs s pudinkovou konzistencí.

Teď už konečně ten banánový, množství je na dvě porce.

Ingredience:
300 ml mléka (použila jsem kravské)
1 větší zralý banán
1/2 lžičky skořice
3 lžičky přírodního (hnědého) cukru - dle chuti
5 zarovnaných lžic chia semínek (nebo 4 pro řidší variantu)

Postup:
Mléko, banán, skořici a cukr dobře rozmixujeme. Odoláme a koktejl neupíjíme. No dobře, ale jenom trošku. Ochutnat se přece musí.

Vmícháme chia semínka, uložíme do lednice a necháme několik hodin (klidně přes noc) bobtnat. V mezičase občas promícháme. Teď už určitě neodoláme a ochutnáváme :) V závislosti na množství zbylého pudinku pak volíme velikost servírovacích misek či spíše mističek.

Hotový pudink podáváme ozdobený ovocem ideálně ve skle, aby vynikl jeho efektní vzhled.

Pokud je naším cílem hustší varianta pudinku, je lepší ho do misek či skleniček přemístit ještě před úplným zhoustnutím a už nemíchat. Estetická záležitost.



Na chia pudinku se mi líbí jeho variabilita. Kdo má rád pudink hodně hustý, přidá semínek více, kdo preferuje spíše řidší "koktejl na lžičku", přidá semínek méně. A to množství možností, příchutí a variant! 

Zkrátka, připravte se, že o chia semínkách tady ještě brzy uslyšíte. 

Mňam.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...