neděle 3. srpna 2014

Letní koláč ze zakysané smetany se třemi druhy rybízu a kokosovou drobenkou

Kdyby mě někde na ulici oslovil člověk s anketou oblíbenosti různých druhů rybízu, asi bych tentokrát nepředstírala telefonický hovor a neobcházela ho obloukem, ale ochotně věnovala několik minut ze svého dne vyřešení této důležité otázky.

Na prvním místě by se u mě umístil bílý rybíz. Není tak často k vidění, vlastně je to docela vzácnost. Pro mě i tím, že s ním mám spojenou vzpomínku na prázdniny u babičky a dědy, na nejzazší roh zahrady a malý keřík s bílým pokladem hned u sousedovic plotu.

Stříbro patří červenému rybízu. Jeho chuť je prostě léto.

No a třetí místo má rybíz černý. Jako malá jsem ho ráda neměla, na chuť jsem mu přišla, alespoň v jeho syrové podobě, až v dospělosti. 

Letos mám to štěstí, že se mi doma sešly všechny tři druhy, což je přímo výzva k upečení nějaké třírybízové dobroty.

A protože je tenhle koláč tak jednoduchý a rychlý na přípravu, vymyslela jsem mu alespoň dlouhý a složitý název :)

Letní koláč ze zakysané smetany se třemi druhy rybízu a kokosovou drobenkou

Se základním těstem můžete vytvořit různé varianty moučníků - s drobenou i bez, s čerstvým, mraženým i kompotovaným ovocem. Hodí se rybíz, jahody, borůvky, maliny, broskve, jablka, hrušky, švestky - zkrátka co zahrádka, mrazák či spíž zrovna nabízí.


rybízový koláč s kokosovou drobenkou


pekáček 27 x 22 cm

Ingredience:

/těsto/
2 kelímky zakysané smetany po 180 g
1 kelímek od výše zmíněné zakysané smetany cukru krupice
1 vanilkový cukr
2 kelímky polohrubé mouky
1 prášek do pečiva
2 vejce
4 lžíce kokosu
mléko dle potřeby (já použila cca 1/3 kelímku)

/kokosová drobenka/
50 g změklého másla

40 g hnědého cukru
40 g kokosu
50 g polohrubé mouky

/na dokončení/
omytý a okapaný rybíz (nebo jiné ovoce)

Postup:
Zakysanou smetanu smícháme s cukry, přidáme vidličkou prošlehaná vejce a do směsi zamícháme mouku smíchanou s práškem do pečiva. Nakonec přidáme kokos a dle potřeby mléko.

Na drobenku promneme máslo s cukrem, kokosem a moukou, až vzniknou malé hrudky.

Těsto nalijeme do pečícím papírem vyloženého pekáčku (nejlepší je pečící papír úplně zmuchlat a pak rozložit, bude se s ním lépe pracovat), hustě posypeme rybízem a nakonec drobenkou.

rybízový koláč s kokosovou drobenkou

Pečeme na 160 stupňů 35 - 40 minut. 
Zda je moučník hotový poznáme podle testu špejlí - po vytažení z těsta (vyberte si pokud možno kousek bez rybízu, což je poměrně nelehký úkol) by měla být suchá a bez nalepeného těsta.

Po vytažení z trouby moučník i s pečícím papírem přemístíme na mřížku a necháme vychladnout. Před podáváním pocukrujeme.

rybízový koláč s kokosovou drobenkou

Ať se povede!

4 komentáře:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...